Site icon Mobilhanem

Scratch Olaylar Menüsü

scratch dersleri

scratch dersleri

Merhaba arkadaşlar 🙂

Mobilhanem.com da  yeni bir ders ile yine birlikteyiz. Daha önceki dersimizde scratch da ses menüsünü öğrenip kuklalarımıza ses özelliği kazandırmıştık. Eminim ki sizde  keyif alarak kuklalarınıza ses özelliği kattınız. bu haftaki dersimizde scratch de olaylar menüsü öğreneceğiz. Hazırsanız  ve masaların üzerinde yemyeşil erik ve tuz da yerini aldıysa başlayalım. 🙂

Scratch’de Olaylar Menüsü

Derse birkaç soru sorup öyle başlamak istiyorum.  İzleyeceğiniz bir videoyu veya oynayacağınız bir oyunu nasıl başlatıyorsunuz?  Ya da İnternet de  bu oyunları açmak için ilk ne yapıyorsunuz?

Cevapları duyar gibiyim evet aynen dediğiniz gibi video veya oyunu başlatmak için “play” tuşuna İnternet’e girmek içinde aşağıdaki hangi “web tarayıcısı” bilgisayarımızda varsa  ona tıklayarak giriş yapıyoruz. Hepiniz bir harikasınız. Fark ettiniz mi? Bir tek tuş veya simge tıklayarak istediğimiz oyuna videoya yada İnternet üzerinden herhangi bir yere kolayca girebiliyoruz.

Peki biz bunu Scratch de niye denemiyoruz ki?  Örneğin klavyem-deki  boşluk tuşuna tıkladığımızda  kedim uçabilse,  yön tuşları ile arabam sağa sola gitse yada ismimin baş harfini tıkladığımda uzaya bir roket fırlatılsa bunlar aslında hiçte fena olmazdı. Hadi öyleyse ders başına 🙂

Scratch Olaylar Menüsünü Öğrenme

 

Hanımefendiler ve beyefendiler işte karşımızda ilk taşımız. Bu taşımız efsane. Bu taşımızla kuklanıza yaptırmak istediğiniz işlemleri “yeşil bayrağa tıkladığında ” yap diyerek istediğinizi yaptırıp sahnenin  üstünde bulunan yeşil bayrak simgesi ile aktifleştirebilirsiniz.

 

Örnek 1.Aşağıdaki işlemi yapıp yeşil bayrak  simgesine  tıkladığımızda kuklanız 34 adım atar ve 54 derece sağa döner. Ve siz bu işleme daha ekstra şeyler ekleye bilirsiniz. Mesela ses eklemek , görünümü değiştirmek ya da hoplatıp zıplatmak  gibi.

 

İkinci taşımız ile de klavye üzerinde bulunan tüm harf, rakam ve yön tuşlarını kullanarak kuklana istediğin tüm işlemleri yaptırmanı sağlar. Örneğin  engellerle  dolu bir parkurda koşu veya araba yarışması yapmak istiyorsun. Engele geldiğinde klavyen de ki “yukarı  ok ” tuşunu kullanarak zıplamasını, “sağ -sol oklarını” kullanarak ise  sağa sola dönmesini sağlaya bilirsin. Bence yarışlar için süper bir taş.

Örnek 2:Diyelim ki sahnede bir “kuş” bir “maymun” ve bir” balık” kuklalarımız var. Biz kuklanın üzerine gelip tıkladığımızda “tıkladığımız kukla” bize “merhaba desin ve adını söylesin” istiyorsak bu taş tam bizlik. Bu taşımız “seçtiğiniz kuklayı” tıkladığınızda belirlediğiniz görevleri yapmanızı sağlar.

Örnek 3:  Hayvanların yaşam alanları ile ilgili Scratch de kısa bir video hazırlayacağımızı varsayalım. Bunun için sahnemize aslan, tavuk ve balık kuklalarımızı ekleyelim. Ardından  bu kuklalarımız için dekor dan  aslan için bir orman sahnesi, tavuk için bir çiftlik sahnesi ve son olarak küçük balığımız için de bir deniz altı  sahnesini seçip ekleyelim.hadi o zaman videoyu yapmaya başlayalım.biz orman sahnesine tıkladığımızda sadece sahne de aslan görünsün diğer kuklalarımız  gizlensin istiyorsak. Abartısız bu taş bizim için tasarlanmış. Bu taşımız sahne değiştiğinde  yapmak istediklerini yapmanı sağlar.

 

Eğer sınırı olmayan  hayal dünyan diyorsa ki.  belirli bir seviyenin üzerinde konuştuğumda aslan “kükreye bilse” ve “hop alemin kralı benim dostum biraz daha düşük seviyede konuş” dese. Veya süre ölçer belirli seviyenin üzerine geldiğinde yarışma bitse ve ekranda zamanınız doldu yazsa. Bu mümkün mü? Tabi ki de mümkün. Sen sadece hayal dünyana sınır koyma yeter.:)

Örnek 4

Malum Yaz tatili yaklaşıyor. Şimdiden planlar yapılmaya başlanmıştır. 🙂 Arkadaşlarınızla da karşılıklı konuşuyorsunuzdur tatilde yapacağınız etkinlikleri. Karşılıklı diyalog kurarken arkadaşınızı dinleyip o cümlesini bitirdikten sonra siz konuşmaya başlıyorsunuz demi? Tabi ki de siz her konuda harika olduğunuz kadar arkadaşlarınızla iletişim kurarken de bir harikasınız. Sonuçta birbirimize karşı saygılı olmalıyız çok haklısınız. Düşünsenize iki tarafın birbirini dinlemeden konuştuğunu o zam hiçbir şey anlamazdık kurduğumuz diyaloglardan. Şimdi bizde iki kuklamızın birbirlerinin sözünü kesmeden,  birbirlerine saygı ve sevgi çer çerçevesinde diyalog kurmalarına yardımcı olalım.

Bunun için önce  iki kukla  belirleyelim ve ilk kuklanız başlaşın tatil planını anlatmaya. İlk kuklanız konuştu bitti ama diğer kuklanız bunu nasıl algılayıp konuşmaya nasıl başlayacak diye düşünüyorsan  bu taş işimizi görür bence. Bu taş “ben bana verilen eylemi yaptım bitirdim” bilgin olsun. Yani karşı tarafı bilgilendirip. Sen konuşmaya istersen başlayabilirsin demek için.

 

Bu taşımız yukarıdaki taşımızdan farklı olarak haberi salar ve bekler. Yani karşı kukla konuşmasını bitirene kadar bekler. Karşıdaki kukla görevini bitirdikten sonra haber salan ve bekleyen kuklanız kendine vermiş olduğumuz görevine devam eder.

 

Haberi karşıya yolladık. Kuklamızın konuşması için haberi alması gerekmiyor mu? Evet gerekiyor. Bu taşımız ise haberi aldığında kuklamızın konuşmaya başlamasını sağlayacak olan taşımızdır.

 

 

mobilhanem.com da güzel bir dersimizin yine sonuna geldik. Umarım keyif içinde bilgimize bilgi katmışızdır. Yaptıklarımızı tekrar etmeyi unutmuyoruz. Ayrıca biliyorsunuz ki mobilhanem scratch derslerinde uzun bir yol aldık. sizden bu zamana kadar öğrendiklerimizle ilgili bir proje yapmanızı ve benimle paylaşmanızı istiyorum. Haftaya görüşmek üzere 🙂 Tüm Scratch Dersleri için buraya tık tık:)

 

 

 

12
Exit mobile version