Merhaba arkadaşlar;
Mobilhanem.com da Yeni bir günde yeni bir Scratch dersi ile ve yeni bir Scratch serüveni ile karşınızdayım. Geçen Scratch dersimizde ne yaptığımıza kısa bir göz atarsak eğer güzel bir covid-19 virüsü ile mücadele oyunu tasarlamıştık. Bu Scratch dersimizde de sizinle beraber levelleri olan mario oyununa benzer bir Altın Toplama oyunu yapacağız. Peki, şimdi geçelim Altın Toplama oyunumuzu tasarlamaya. Şunu unutmayın ki var olan oyunlardan daha yaratıcı oyunlar tasarlamak sizin elinizde. ?
HAYDİ BAŞLAYALIM!
Bu tasarladığımız Altın Toplama oyununda diğerlerinden farklı olarak kendi oyun platformumuzu kendimiz tasarlayacağız. Benim oyunda kukla koordinatlarım ile tasarladığım Altın Toplama oyun platformu uyumlu. Sizden yapmanızı istediğim kendi tasarladığınız Altın Toplama oyun platformuna göre kuklalarınızın koordinatlarını ayarlamanız. Evet makerlar yanınıza içeceklerinizi alıp masa başına geçtiğinize göre kodlama saati başlasın. ?
Altın Toplama Oyunu Sahne Tasarımları
Yapmanız gereken Scratch Altın Toplama oyunu için sağ alt köşede bulunan sahne kısmının altındaki fotoğraf çerçevesinin üstüne farenizi götürüp kırmızı şerit ile çerçevelemiş olduğum kısmı seçmeniz. Scratch Altın Toplama Oyunu sahne kısmında dediklerimi yaptığınızı varsayarak devam ediyorum. ?
Scratch Altın Toplama Oyunu Dekor
Scratch Altın Toplama Oyunu dekorlarında bu yolları nasıl yapacağımızı sorduğunuzu duyar gibiyim sizi daha fazla bekletmeden açıklayayım. Scratch Altın Toplama Oyunu dekorlarında yol yapmanızda size yardımcı olacak araç sarı ile üstünden geçmiş olduğum kare… burada dikkat etmeniz gereken yukarıdaki fotoğrafta da gözüktüğü üzere taslak oluşumu olmaması gerektiği.? Diğer dekor sahnelerimizi de ben çayımı yudumlarken sizde yapın bakalım hemen metnin altına diğer sahneleri de sırası ile sizin için yükledi. ?
Scratch Altın Toplama Oyunu dekor sahnelerini bitirdiğinize göre gelin kodlama kısmına geçelim. ?
Scratch Altın Toplama Oyunu kukla
Scratch Altın Toplama Oyunu kukla seçiminde bir kısmını Scratch uygulamasından bir kısmını ise internet üzerinden ekleyeceğiz. İlk önce internet üzerinden ekleyeceğimiz kuklaları halledelim. Yapmanız gereken aşağıda liste halinde vermiş olduğum kuklaların yanında parantez içinde bulunan Tıkla yazısına tıklayıp internette açılan pencereden kaydetmeniz, siyah çerçeve ile çerçevelemiş olduğum alana tıklayıp internetten indirmiş olduğunuz kuklaları Scratch Altın Toplama Oyunu içerisine aktarmak. ?
Dikkat
Dikkat etmeniz gereken altınlar sekiz adet olmalı bunun için yapmanız gereken eklediğiniz altın kuklasına sağ tıklayıp kopyasını çıkart demeniz. Altınlarımızı da eklediğimize göre devam edelim.
Geri kalan Scratch Altın Toplama Oyunu için seçeceğiniz kuklaları kedili mavi butonun üstüne direk tıklayarak tek tek ekliyorsunuz. Geride kalan kuklalarımızı da eklediğinize göre kuklalarımızı tanıyıp yolumuza edelim. ?
Scratch Altın Toplama Oyunu Kod Satırları
Kapı
Scratch Altın Toplama Oyunu Kod Satırları başlığı altında tek tek birçok kodlama yapacağız. Bunlardan ilki kapı kuklasının kodları. Kapı kuklasında toplamda üç tane kod blok parçası bulunmaktadır.
Birinci Kod Parçası
Gelelim kodlamayı nasıl yapacağımıza. Scratch olaylar menüsünden yeşil bayrağa tıklandığında bloğunu alıyoruz ardından dekor 1 dekoruna geç bloğunu ve göster bloğunu Scratch görünüm bölümünden alıp görseldeki gibi alt alta yerleştiriyoruz. Son olarak Scratch hareket bölümünden kapımızın birinci dekorda olması gereken yeri ayarlayıp x y konumuna git bloğunu alıp yerleştiriyoruz.
İkinci Kod Parçası
Yapmanız gereken Scratch olaylar menüsünden haberini aldığımda bloğunu almak. Ardından hareketler menüsünden resimde de görüldüğü üzere x y konuma git bloğunu alıp hemen altına yerleştiriyoruz. İlk kod parçacığını bitirmiş bulunmaktayız.
Üçüncü Kod Parçası
Scratch Altın Toplama Oyunu için geldik son kod parçamıza…Resimde de gördüğünüz gibi aynı kod bloklarını alıyoruz sadece dekor 2 yerine yanındaki küçük okçuktan dekor 3 seçeneğini seçiyoruz . yapmanız gereken diğer şey ise kapıyı koyacağınız nokta hangisi ise Scratch sahne bölümünde kapıyı oraya sürüklemeniz daha sonrasında hareketler bölümünden x y konumuna git bloğunu seçmeniz ve yerleştirmeniz . Neden bu şekilde yaptığımıza gelecek olursak her level de kapını konumu farklı yerde olduğu için diye açıklayarak bu kod bloğunu da bitirmiş oluyoruz.
PİCO
Scratch Altın Toplama oyunumuzda sıra geldi ikinci kuklamıza… bu kısımda kod bloklarımız fazla uzun olduğu için bölerek size göstereceğim. Derin bir nefes alıyoruz ve kodlamaya devam ediyoruz. ?
İlk önce Scratch Altın Toplama Oyununda pico diye adlandırdığımız kuklamızın gerçekten yürür adımlar ile devam etmesini sağlamak, bunun için yapmamız gerekenleri gelin ben listeleyeyim sizde listeden bakıp yapın. ?
Birinci Kod Parçası
- Scratch olaylar menüsünden yeşil bayrağa tıklandığında bloğunu yerleştiriyoruz.
- Scratch görünüm menüsünden göster bloğunu yerleştiriyoruz.
- Scratch hareket menüsünden 90 yönüne yönel bloğunu yerleştiriyoruz.
- Scratch hareket menüsünden x y konumuna git bloğunu yerleştiriyoruz.(piconun 1.dekordaki konum bilgilerini yazıp kod bloğunu almayı unutmayınız.)
- piconun hareket ederken yürür adımlar ile ilerlemesini sağlamak için Scratch görünüm menüsünden pico walk 1 kılığına geç bloğunu yerleştiriyoruz.
İkinci Kod Parçası
6) Scratch kontrol menüsünden sürekli tekrarla bloğunu ve eğer ise bloklarını alıp iç içe yerleştiriyoruz.
7)Scratch operatörler menüsünden değil ise bloğunu alıp Scratch algılama menüsünden ‘rengine dokunuyor mu?’ bloğunu alıyor ve görseldeki gibi iç içe yerleştiriyoruz.
8) Scratch hareket menüsünden y konumunu değiştir bloğunu alıyor ve oradaki sayıyı -2 olarak değiştiriyoruz.
9) Scratch kontrol menüsünden eğer ise bloğunu alıyoruz.
10) Scratch algılama menüsünden değiyor mu? seçeneğini alıyor ‘Dinasour 2’ diye oradaki seçeneği değiştiriyoruz.(dinasour 2 Scratch Altın Toplama Oyunundaki kahraman oyuncumuz olan piconun yoluna çıkan düşmanlardan bir tanesi, bu kod bloğu yüzünden pico düşmana değince oyunun başına geri ışınlanmak zorunda kalacak.)
11) Scratch hareket menüsünden x y konumuna git seçeneğini alıp görseldede görüldüğü gibi isim kısımlarını değiştiriyoruz. Konumları da unutmayalım. ?
Üçüncü Kod Parçası
- Scratch olaylar menüsünden yeşil bayrağa tıklandığında bloğunu alıyoruz.
- Scratch kontrol menüsünden sürekli tekrarla bloğunu alıyoruz.
- Scratch kontrol menüsünden eğer ise bloğunu alıyoruz.
- Scratch operatörler menüsünden görselde de görüldüğü gibi eşitlik operatörünü ve operatörünü alıp iç içe yerleştiriyoruz.
- Scratch görünüm menüsünden dekor isim olarak değiştirip yerleştirdikten sonra algılama menüsünden kapı değiyor mu ? bloğunu alıp yerleştirdikten sonra geçelim diğer adıma. 🙂
- Scratch görünüm menüsünden dekor 2 dekoruna geç bloğunu yerleştiriyoruz.
- Scratch hareketler menüsünden x y konumuna git bloğunu alıp dekor ikideki başlangıç konumu bilgilerini girelim.
- Scratch olaylar menüsünden dekor 3 haberini sal bloğunu alıp yerleştirelim . (aynı şekilde kod bloklarını görseldeki gibi yerleştirip bilgileri değiştirmenizi ve bir bütün halinde yan taraftaki görselde olduğu gibi bir kod parçasını ortaya çıkarmanızı istiyorum makerlar ??
Altın Toplama Oyunu Karakter Hareket Kontrol Kod Parçaları
Birinci Kod Parçası
1)Scratch olaylar menüsünden boşluk tuşuna basılınca bloğunu alıyoruz sol ok diye değiştirip yerleştiriyoruz.
2)Scratch konrol menüsünden iki tane eğer ise bloklarını alıp iç içe yerleştirip içerilerine yerleştirmemiz gereken blokları da yerleştiriyoruz.
3)Scratch hareketler menüsünden dönüş stilini sol-sağ yap bloğunu yerleştiriyoruz.
4)Scratch hareketler menüsünden -90 yönüne yönel , 10 adım git bloklarını alıp görseldeki gibi alt alta yerleştiriyoruz.
5)Scratch görünüm menüsünden sonraki kostüm bloğunu alıp yerleştiriyoruz.
6)Scratch kontrol menüsünden 1 saniye bekle bloğunu alıp 0.1 diye değiştirerek şekildeki gibi yerleştiriyoruz.
İkinci Kod Parçası
1)Scratch olaylar menüsünden boşluk tuşuna basılınca bloğunu alıyoruz sağ ok diye değiştirip yerleştiriyoruz.
2)Scratch kontrol menüsünden iki tane eğer ise bloklarını alıp iç içe yerleştirip içerilerine yerleştirmemiz gereken blokları da yerleştiriyoruz.
3)Scratch hareketler menüsünden dönüş stilini sol-sağ yap bloğunu yerleştiriyoruz.
4)Scratch hareketler menüsünden 90 yönüne yönel , 10 adım git bloklarını alıp görseldeki gibi alt alta yerleştiriyoruz.
5)Scratch görünüm menüsünden sonraki kostüm bloğunu alıp yerleştiriyoruz.
6)Scratch kontrol menüsünden 1 saniye bekle bloğunu alıp 0.1 diye değiştirerek şekildeki gibi yerleştiriyoruz.
NOT: ‘Rengine dokunuyor mu? ‘bloğu için , yapmış olduğunuz yolların renklerini hangi renk yaptıysanız aynı şekilde değiştirmeyi unutmayın.
Scratch Altın Toplama Oyunu için seçmiş olduğumuz kahramanımız pico işin son kod parçamıza gelmiş bulunuyoruz. Çok iyi gidiyorsunuz. 🙂 burada yapmanız gereken olaylar menüsünden boşluk tuşuna basılınca bloğunu almak ve hemen altına hareketler menüsünden y konumunu 10 değiştir bloğunu alıp hemen altına yerleştirmek.
10 yerine 30 yazmayı da unutmamak lazım tabiki. ?
DİNASOUR
Scratch Altın Toplama Oyununda geldik düşman kuklalarımızın kod bloklarını yapmaya. kodlamayı yapmadan önce size düşman kuklamızı tanıtayım.? Ve işte karşınızda Altın Toplama Oyunumuzun ilk düşman karakteri Dinasour.? ? Gelelim kod bloklarımıza.
Birinci Kod Parçası
Scrath Altın Toplama Oyunu için yapacağımız kodlamanın ilk kısmında Scratch olaylar menüsünden dekor olarak değiştiğinde bloğunu alıp şekildeki gibi seçeneğini dekor 1 değil ise dekor1 olarak değiştiriyoruz. Scratch görünüm menüsünden göster seçeneğini alıp altına yerleştiriyoruz. Scratch hareket menüsünden x y konumuna git bloğunu seçip koordinat ayarlamalarını da yaptıktan sonra sıra geliyor kontrol menüsünden sürekli tekrarla bloğunu almaya… sürekli tekrarla bloğunun içine ise kuklamızın nereye kadar yükselmesini istiyor isek ilk önce oraya kadar çıkartıp koordinatlarını ayarlayıp 1 sn de x y git bloğunu aldıktan sonra yerdeki konumuna geri indirip o koordinatlara sahip olan 1 sn de x y git bloğunu aldıktan sonra ilk yukarı çıkartıp yerleştirmiş olduğumuz bloğu tekrar koyuyoruz. Unutmadan bir saniye yazan kısmı iki saniye diye değiştirmeyi de unutmayalım. ?
İkinci Kod Parçası
Kuklamızın son kod bloğuna geldi sıra Scratch olaylar menüsünden dekor olarak değiştiğinde bloğunu alıp seçeneği dekor 2 değil ise dekor 2 olarak değiştirip yerleştirdikten sonra hemen alt kısmına scratch görünüm menüsünden gizle bloğunu seçip yerleştirmeniz. bu kuklamızın kodlamasının da sonuna gelmiş bulunmaktayız. haydi sıradaki Scratch Altın Toplama Oyunu karakterimizi tanıyalım. ??
GOBO
Bu mu tatlı şey kötü karakter mi? dediğinizi duyar gibiyim. Farkındayım çok tatlı ama unutmayın dış görünüş yanıltıcı olabilir .? Hayatınızda kimseyi dış görünüşüne göre yargılayıp, görünüşüne göre güvenmeyin. Evet yaşamdan uyarı kesitimizi verdiğimize göre sıra geldi karakterimiz ile tanışmaya. ? Scratch Altın Toplama Oyunumuzda tatlı ama bir o kadar tehlikeli olan karakterimizin ismi gobo.
Birinci Kod Parçası
Scrath Altın Toplama Oyunu için yapacağımız kodlamanın ilk kısmında Scratch olaylar menüsünden dekor olarak değiştiğinde bloğunu alıp şekildeki gibi seçeneğini dekor 2 değil ise dekor 2 olarak değiştiriyoruz. Scratch görünüm menüsünden göster seçeneğini alıp altına yerleştiriyoruz. Scratch hareket menüsünden x y konumuna git bloğunu seçip koordinat ayarlamalarını da yaptıktan sonra sıra geliyor kontrol menüsünden sürekli tekrarla bloğunu almaya… sürekli tekrarla bloğunun içine ise kuklamızın nereye kadar yükselmesini istiyor isek ilk önce oraya kadar çıkartıp koordinatlarını ayarlayıp 1 sn de x y git bloğunu aldıktan sonra yerdeki konumuna geri indirip o koordinatlara sahip olan 1 sn de x y git bloğunu aldıktan sonra ilk yukarı çıkartıp yerleştirmiş olduğumuz bloğu tekrar koyuyoruz. Unutmadan bir saniye yazan kısmı iki saniye diye değiştirmeyi de unutmayalım. ?
İkinci Kod Parçası
Kuklamızın son kod bloklarına geldi sıra Scratch olaylar menüsünden dekor olarak değiştiğinde bloğunu alıp seçeneği dekor 3 değil ise dekor 3 olarak değiştirip yerleştirdikten sonra hemen alt kısmına scratch görünüm menüsünden gizle bloğunu seçip yerleştirmeniz. Aynı şekilde Scratch olaylar menüsünden dekor olarak değiştiğinde bloğunu alıp seçeneği dekor 1 değil ise dekor 1 olarak değiştirip yerleştirdikten sonra hemen alt kısmına scratch görünüm menüsünden gizle bloğunu seçip yerleştirmeniz. Bu kuklamızın kodlamasının da sonuna gelmiş bulunmaktayız. haydi sıradaki Scratch Altın Toplama Oyunu karakterimizi tanıyalım. ??
DOT
Scratch Altın Toplama Oyunu için tekrardan tatlı olmasına rağmen oyunumuz içinde kötü karakter olan dot ile karşınızdayız. Tanıştığımıza göre kod satırlarını oluşturmaya başlamaya ne dersiniz? ?
Birinci Kod Parçası
Scrath Altın Toplama Oyunu için yapacağımız kodlamanın ilk kısmında Scratch olaylar menüsünden dekor olarak değiştiğinde bloğunu alıp şekildeki gibi seçeneğini dekor 3 değil ise dekor 3 olarak değiştiriyoruz. Scratch görünüm menüsünden göster seçeneğini alıp altına yerleştiriyoruz. Scratch hareket menüsünden x y konumuna git bloğunu seçip koordinat ayarlamalarını da yaptıktan sonra sıra geliyor kontrol menüsünden sürekli tekrarla bloğunu almaya…
Sürekli tekrarla bloğunun içine ise kuklamızın nereye kadar yükselmesini istiyor isek ilk önce oraya kadar çıkartıp koordinatlarını ayarlayıp 1 sn de x y git bloğunu aldıktan sonra yerdeki konumuna geri indirip o koordinatlara sahip olan 1 sn de x y git bloğunu aldıktan sonra ilk yukarı çıkartıp yerleştirmiş olduğumuz bloğu tekrar koyuyoruz. Unutmadan bir saniye yazan kısmı iki saniye diye değiştirmeyi de unutmayalım. ?
İkinci Kod Parçası
Kuklamızın son kod bloklarına geldi sıra Scratch olaylar menüsünden dekor olarak değiştiğinde bloğunu alıp seçeneği dekor 2 değil ise dekor 2 olarak değiştirip yerleştirdikten sonra hemen alt kısmına scratch görünüm menüsünden gizle bloğunu seçip yerleştirmeniz. Aynı şekilde Scratch olaylar menüsünden dekor olarak değiştiğinde bloğunu alıp seçeneği dekor 1 değil ise dekor 1 olarak değiştirip yerleştirdikten sonra hemen alt kısmına scratch görünüm menüsünden gizle bloğunu seçip yerleştirmeniz. Bu kuklamızın kodlamasının da sonuna gelmiş bulunmaktayız. Haydi sıradaki Scratch Altın Toplama Oyunu karakterimize geçelim. ?
Altın
Scratch Altın Toplama oyununda bu kuklada unutmamanız gereken şey bu altın kuklasından sekiz tane sağ tıklayıp kopyasını çıkart diyerek bu kukladan sekiz kopya oluşturmanız gerektiği.
Birinci Kod Parçası
Scratch Altın Toplama Oyununda ilk kod parçamızda yapmanız gereken olaylar menüsünden dekor dekor 1olarak değiştiğinde bloğunu almak. Scratch değişkenler menüsünden toplam altın değişkenini ekledikten hemen sonra toplam altın 0 ye ayarla olarak değiştirip görseldeki gibi yerleştirmek. Scratch hareketler menüsünden x y konumuna git bloğunu alıp görseldeki gibi konumlarını ayarladıktan hemen sonra görünüm menüsünden göster bloğunu alıp şekildeki gibi yerleştiriyoruz.
Scratch kontrol menüsünden sürekli tekrarla bloğunu alıp içerisine aynı şekilde eğer ise bloğunu alıp görseldeki gibi iç içe yerleştiriyoruz. Algılama menüsünden fare imleci e değiyor mu? bloğunu alıp görseldeki gibi ismini değiştirip ‘eğer’ ve ‘ise’ kelimelerinin altına yerleştiriyoruz. Scratch görünüm menüsünden gizle bloğunu alıp, değişkenler menüsünden değer i 0 ye ayarla bloğunu alıp görseldeki gibi ismi ve rakamı değiştirip yerleştiriyoruz.
Scratch değişkenler menüsünden değer değişkenini göster bloğunu alıp alt kısmına yerleştiriyoruz. Unutmadan aynı şekilde görseldeki gibi seçenekleri değiştirmeyi unutmayalım. ?? Gelelim Scratch Altın Toplama Oyunu için son kuklamızın son kod bloklarını kodlamaya…
İkinci Kod Parçası
Scratch olaylar menüsünden dekor olarak değiştiğinde bloğunu alıp seçeneği dekor 2 değil ise dekor 2 olarak değiştirip yerleştirdikten sonra hemen alt kısmına nerede konumlanması gerekiyor ise koordinatlarını ayarlayıp scratch hareket menüsünden x y konumuna git bloğunu alıp yerleştirmek. scratch görünüm menüsünden göster bloğunu seçip yerleştirmeyi de unutmayın. Aynı şekilde Scratch olaylar menüsünden dekor olarak değiştiğinde bloğunu alıp seçeneği dekor 3 değil ise dekor 3 olarak değiştirip yerleştirdikten sonra hemen alt kısmına nerede konumlanması gerekiyor ise koordinatlarını ayarlayıp scratch hareket menüsünden x y konumuna git bloğunu alıp yerleştirmek. scratch görünüm menüsünden göster bloğunu seçip yerleştirmeyi de unutmayalım.
NOT: Bu kodlamayı her bir altın için de yapacaksınız .Tek fark koordinatları farklı olacak bunun nedeni ise birçok toplamanız gereken altın olacak fakat bunların farklı yerlere dağılmış olması gerekiyor ki birden fazla altın olmasının bir anlamı olsun değil mi???
Yoruldunuz biliyorum ama azmin sonu selamettir diyor ve bittiğini açıklıyorum. Artık tek yapmanız gereken yeşil bayrağa tıklayıp yaptığınız Altın Toplama Oyununun tadını çıkarmak .
Projenin Son Hali
AÇIKLAMA
Mobihanem.com platformunda bir dersin daha sonuna gelmiş bulunmaktayız. Bu derste sizlerle beraber Scratch’te Altın Toplama Oyunu nasıl yapabiliriz sorusuna yanıt bulduk. Diğer dersimizde tekrar görüşmek üzere. Umarım güzel ve size katkıda bulunan bir ders olmuştur… . Sizinle diğer derste görüşmek için sabırsızlanıyorum. Bu arada eksik ya da yanlış gördüğünüz bir yer varsa benimle iletişime geçebilirsiniz. Vee en önemlisi yaptığınız kodlamalar için yorumlarda bilgilendirmelerinizi büyük bir heyecan ile bekliyorum Neredeyse unutuyordum scratch eğitimleri sayfamıza giderek eksik veya unuttuğunuz, aklınıza takılan konuları tekrar edebilirsiniz. Görüşürüz…
instagram ve facebook hesaplarımıza da bakıp göz gezdirebilirsiniz. Yapmanız gereken sadece ziyaret edeceğiniz sosyal medyanın isminin üzerine tıklamak.
47
Yorum Yaz