Scratch Değişkenler Menüsü

Merhaba arkadaşlar:)

Mobilhanem de yeni bir ders ile yine birlikteyiz. Zevkli, yorucu, eğlenceli  bir ders dönemini birlikte geçirdik ve son dersimiz; Scratch Değişkenler Menüsü ile karşınızdayım. Umarım geçirdiğimiz ders döneminden verim alıp geleceğiniz için dümeni  doğru yöne çevirmeye başlamışsınızdır. Şimdi son  dersimizin son konusu olan değişkenler menüsü ile hep birlikte güzel bir finale imza atalım .

Scratch Değişkenler Menüsü

Dersimize geçmeden önce “değişken “ nedir? sorunun cevabını size vermek istiyorum.
Değişken: Girdiğimiz değerleri alan veya programın çalışmasıyla bazı değerlerin atandığı veri tutuculardır. Yani oyun, hikâye veya animasyonlar tasarlarken belirlediğimiz bazı kuralları uygulaya bilmek için değişken oluşturup kurallarımı o değişkenlere atamamız gerekiyor. Örneğin Türkiye nin illerini belirli bir sürede bulma oyunu tasarlarken Türkiye’ nin illerini ve süreyi değişken olarak oluşturmamız gerekiyor. Daha sonra oluşturduğumuz değişkenlere belirlediğimiz sayıları ve değerleri atarız. (zaman=60, toplama= sayi 1+ sayi 2 , iller= Gaziantep gibi ).

Şimdi gözlerinizi kapatın ve hayal edin. Bir basketbol oyunu düşünün 60 saniye süre içinde “5 ” topun fileye girmesi lazım eğer ’60’ saniye içinde 5 top fileye girmezse oyun seviye atlamıyor.  Buradaki değişkenimiz girecek olan ‘5’ top, değişkenimi ‘ 0 ‘a ayarla ise biz yandığımızda fileye giren top sayısını ve süreyi temizler ve oyunu hep ilk kez oynuyormuş gibi karşımıza getirir.  Değişkeni yeniden adlandır ise değişkene verdiğimiz ismi değiştirmemizi sağlar.

Yukarıdaki örneğimizden devam edelim şimdi basketbol oyunumuza bir değişken daha ekleyelim değişkenimizin adı “puan “olsun. Biz her topu fileye soktuğumuzda ”puan” değişkenimiz bizim belirlediğimiz değer kadar değişsin (yani her top fileye girdiğinde puan 50 olarak değişsin) dediğimizde bu bloğumuzu kullanırız.

İlk taşımız tasarladığımız oyunları oynarken heyecana heyecan katmak istiyorsak şayet  değişken olarak tanımladığımız “süre” değişkenin oyunda gösterilmesini sağlar.  Eğer ne gerek var heyecan katmalara diyorsak ikinci taşımızla “süre” değişkenini programda gizleyebiliriz.

Liste Oluşturma

Oyun tasarladık ve çok yorulup acıktık mutfağa bir şeyler yemeye girdik anneniz yemek yapmak için evde bazı malzemelerin eksik olduğunu ve marketten alıp gelmenizi söyledi. Birden fazla malzeme olduğu için aklınızda tutamayıp kalem kağıt alıp bir  “liste”oluşturacaksınız. İşte Scratch’teki  listele mantığı da bunun gibidir.

Evet anneniz söylüyor koşun kağıt ve kalemi alıp listeye malzemeleri eklemeye başlayalım. Buradaki bloğun görevi listeye ekleme yapmamızı sağlar.

Listemize malzemeleri eklediniz ancak alacağımız bazı malzemelerin ağır olduğunu düşünerek  listeden bazı malzemeleri çıkarmanızı istedi işte bu bloğumuz tam da bu işlevi sağlıyor. Listeyi hazırlayıp çıkarken babanız ile karşılaştınız babanız eksik olan malzemeleri eve gelirken almış bu sayede sizin gitmenize gerek kalmadı ve listeyi yırtıp çöpe attınız yani listenin hepsini sildiniz.

Malzememizi istediğimiz sıraya koyma işlevini sağlar.

Liste hazırlarken hep önemli olan malzemeleri üst sıralara getirmeye özen gösteririz buradaki bloğumuz ise listeye eklediğimiz malzemenin hangi sıraya gelmesini istiyorsak o sıraya getirmemize yardımcı olur.

 

 

Anneniz hızlı hızlı malzemeleri söyledi siz yazdınız ve daha sonra anneniz size listede “biberi”  hangi sıraya yazdığınızı sordu. İşte cevabı bu blokta. Bu bloğumuz oluşturduğumuz listedeki malzemenin kaçıncı sırada olduğunu bize gösterir.

Listemizi oluşturduk ve listede kaç tane malzeme olduğunu ( yani listedeki malzeme sayısını)bize verir.

Anneniz kabağı yazdık mı listeye dediğinde sen duraklama diye Scratch size bu blokla bu kolaylığı sağlıyor :). Ah canım scratch keşke seni her an yanımızda taşısak hayatımız ne kadar da  kolay olurdu:).

 

Listeyi oluşturduk ve şuan marketteyiz eğer listeye baka baka malzemeleri alıyorsak birinci  taşımızı kullanırız. Eğer listeyi yazarken ezberlediysek listeye bakmamıza gerek yoktur ikinci taşımız da tamda bu işlem için 🙂

Mobilhanem.com da güzel bir dersin sonuna geldik. Bu derste Scratch Değişkenler Menüsü konusunu inceledik. “Bir şeyi öğrenmek için, her şeyden önce onu sevmek gerek” sözünü buraya bırakarak hayat boyu doğruyu ve güzeli öğrenmenizi temenni ediyorum. Tekrar yapmayı unutmuyoruz.

Tüm Scratch derslerimiz için tıklayınız.

Hatice Osanmaz

Yorum Yaz

Haftalık Bülten

Mobilhanem'de yayınlanan dersleri haftalık mail almak ister misiniz?