Scratch ile Temel Fonksiyonlar ve Hareket Komutları

Merhaba arkadaşlar,

Mobilhanem.com Scratch eğitimi dersiyle yine birlikteyiz. Adım adım ilkbahara doğru giderken. Baharın güzel enerjisiyle o güzel  beynimizin öğrenmeye çok açık olduğunu düşünerek başlıyorum. Evet arkadaşlar şimdi daha önceki konulardan çok farklı bir konu ile başlayacağız. Umarım Scracth’te  antrenmanlar yapıyorsunuzdur. Kurcukladınız mı bakalım Scratch ‘i? Tribünlerden  güçlü bir evet sesi duyar gibiyim. Bu hafta Scracth’te Temel Fonksiyonlar konusuna giriş yapacaz. Scratch  Hareket Menüsü Taşlarıyla tanışacağız. Daha önce Scracth’ i teorik olarak inceledik ama şimdi  uçma(pratik yapma) vakti . Kemerleri bağladıysanız şayet Scratch de  hareket menüsüne havala-nacağız.

Scratch ‘de Hareket Menüsü Taşlarıyla Tanışma

Küçücük bir bilgi verdikten sonra hep birlikte Hareket menüsündeki taş bloklarının kullanımını öğrenelim. Hareket nedir? “Hareket bizler de dahil olmak çevremizde bulunan her şeyin, durumunun ve yerinin değişmesi halidir. Üzerinde yaşadığımız dünya bile sürekli hareket halindedir.” Sürekli hareket içinde kıpır kıpır yerinde duramayan bizlerin, kuklaları neden hareket etmesin ki? Bakın burada tamı tamına 18 taş var.

Scratch ‘de Hareket Menüsü Taşlarını Öğrenme

İlk taşımızdan başlayalım. Bu taşı kullandığımızda çok sevdiğimiz kuklamız  “10 adım ileri  ” hareket eder. Taşımızın üstündeki rakamları değiştirebilir. İstediğimiz kadar kuklamıza adım attırabiliriz. Kuklanızı geriye doğru da hareket ettirmek istediğinizde sayınızın  önüne “-” işareti koyuyoruz.Burada attığımız adımlar bizim adımlarımız kadar kocaman değiller. Sonra demeyin ki neden kuklamız bu kadar yavaş yürüyor.

Peki adım atarken kuklamızın yönünü değiştirebilir miyiz ? Ah siz meraklılar tabi ki değiştirebilirsiniz. Bu üç taşımız  bu işe yarıyor işte. Buradaki ilk taşımızla kuklamızın yönünü istediğimiz derecede sağa doğru değiştirebiliyoruz.  İkinci taşımız ise kuklamızın yönünü istediğimiz derecede sola doğru değiştirebiliyoruz. Üçüncü taşımız ise  belirli dereceler var sadece bu derecede yön değiştirebiliyoruz.

Bu taşımızda ise Fare oku yönüne dön diyor. Yani ekranda gördüğümüz fare oku neredeyse kuklamız o yöne döner. Çok da  yormayın kuklalarınızı 🙂

Aşağıdaki  taşımıza geçmeden önce kısacık bir bilgi ile dersimize birazcık ara vereceğiz. Taş bloğumuzda belirlediğimiz sayı kadar “x ve y” noktasına git yazıyor.

Minicik Bir Bilgi 🙂

Bu “x” nedir? “y” nedir? Koordinat nedir? Soruları dolaşıyor sanki beynimizde :). Sanki  “x”,”y”,koordinat şöyle bakınca bir havalı duruyor. Aramızda kalsın aslında o kadar havalı değiller. Yatay ve dikey olmak üzere iki basit çizgiden oluşuyor. Havalı olsun diye galiba adına koordinat diyorlar. Şuan hep birlikte sahnede olduğumuzu hayal edelim. Sahnemizin aşağıdaki gibi bir  yatay bir dikey olmak üzere iki çizgi ile bölündüğünü varsayalım. Dikey olan çizgi  “y ekseni ” yatay  olan ise  “x ekseni “ deniliyor. İşte biz bu eksenlerin neresine ışınlanmak istiyorsak “x” ve “y”  o sayıları giriyoruz. Hop  oraya ışınlanıyoruz.

Sahnenin içinden çıkıp tekrar bilgisayar başlarına  dönüyoruz. Sanki sahneden çıkmayan arkadaşlar var gibi :). Hadi sizi  bekliyorum evet  evet sizi. Burası bizim dünyamız merak etmeyin yine sahneye gireriz yeter ki sen hep hayal et :).

Haftanın Sözü 🙂

Şapşik ‘ten günün sözünü de aldığımıza göre devam edelim. Keşke kuklam fare oku neredeyse oraya  yada rastgele istediği yere gitse diyorsanız bence bu taş tam size göre.

Git dediğimizde giden. Dön dediğimizde dönen. Fare imlecini takip eden  artık bir kuklamız var. Peki  asıl manzara tepeden seyredilir. Benim kuklam kendini mavi gökyüzüne  bıraksın diyen arkadaşlarım. Scracth’ te her şeyin bir çözümü var. İşte bu taşımız ile de belirlediğimiz saniye de ve koordinatlarda  sanki kuklamızın bir kuş misali maviliklere  süzülmesini sağlıyoruz.

Şimdi ise kuklamızın bulunduğu konumu (“x” ve “y” konumunu değiştir) taşlarıyla belirlediğimiz sayı kadar değiştirebiliriz. Ya da “x” ve “y” konumunu sabitlemek için belirlediğimiz  bir sayı yapabiliriz.

Kuklamızı yürüttük ve süzülmesini istedik. Peki  sahnenin sonuna  gelince ne olacak ? Acaba oradan geçip devam mı edecek? Tabi ki hayatta her şeyin bir çözümü olduğu gibi bu durumun da bir çözümü var. Kuklamız sahnenin kenarlarına gelince sekiyor ve kenar görünce yönünü değiştiriyor.

Bizim kuklamız biz ne dersek onu yapar. Sadece hayal edip ne istediğimizi bilelim. Bazen kuklamıza belli başlı kurallar koyabiliriz. Yani bazen kuklamızı kısıtlamak isteye biliriz. İşte bu taş kısıtlama yapmak isteyen arkadaşlara göre. Sadece kuklamızın sağa ve sola dönmesini istersek “sol-sağ” komutu ,”tüm yönlere “ komutu ile her yöne “döndürme” ile de hiçbir yöne döndürmeye biliriz. Bazı durumlarda hoşnut olmasak da kurallar hayatımızın bir parçası. Kurallar bizim iyiliğimiz için hayatımızda kuralsız yaşamak olmaz zaten.

Veee   geldik son taşlarımıza. ilk taşımız  kuklamızın  “x “konumunda hangi derecede olduğunu. İkinci taşımız ise kuklamızın “y “konumunda hangi derecede olduğunu gösterir. “Yön” taşımıza  da kuklamızın yönün derecesi hakkında bize bilgi verir. Taşlarımızın üzerine gelip tik yaparsak şayet demek istediğimi gözlemleyerek anlayacaksınız.

Hareket Menüsü Taşlarını Öğrenmenin Faydası Ne Olacak ?

Scratch bizim hayallerimiz ile şekillenen oyunları ,animasyonları, hikayeleri tasarlamamıza yarayan bir program değil mi? Daha da  açacak olursak Scratch de ben kuklamı kedi seçerken sizler hayalinizdeki  kahramanı veya hoşunuza daha çok  giden kuklayı seçmeyi tercih edeceksiniz. Yani hepimizin farklı hayalleri var. Örneğin bir kısmımız büyük bir Arena da  araba yarışı yapmak isterken bir kısmımız yemyeşil bir sahada tribünleri dolduran bir futbol maçı düzenlemeyi isteyecektir. Diğer bir kısmımız ise uzayda gezegenleri keşfedecek ve kara delikten  geçmenin heyecanını doruklarına kadar yaşayacaktır ya da kendini  kuşların ve uçurtmaların gökyüzünde süzülmesini izlerken bulacaktır. Bazen daldan dala muz yemek için gezen bir maymun veya lunaparkta eğlenen çocuk animasyonları, hikayeleri tasarlarken bulacaksınız. Belki de benim şuan hayal edemediğim daha yaratıcı fikirleriniz olacak.

İşte hareket menüsü, bu hayallerimizi yaparken arabamızın arenada gitmesini, sağa, sola dönmesini; topun istediğimiz yönde hareketini ve futbolcuları istediğimiz yönde döndürmeyi ; kuşların, uçurtmaların, istediğiniz her ne varsa  onların süzülmesini sağlayacaktır. Belirli ve istediğiniz koordinatlarda hareket ettireceğiniz uzay araçlarınız; yürüyen, hoplayan, zıplayan sevimli hayvanlarımız ve daha fazlası… Yani bu taşlarla seçmiş olduğumuz kuklalara bir hareketlik kazandıracağız. Bu hareket taşlarını hemen hemen her projelerinizde kullanacaksınız.

 

Mobilhanem.com Bu dersimizde Scratch de Temel Fonksiyonları öğrendik. Diğer derste görüşmek üzere öğrendiklerimizi uygulamayı unutmuyoruz.

Hatice Osanmaz

Yorum Yaz

Haftalık Bülten

Mobilhanem'de yayınlanan dersleri haftalık mail almak ister misiniz?